Skriv ut

Alla pratar om återvinning av råmaterialen i battericellerna – men glöm inte bort batteripacken som battericellerna ligger monterade i. Ett projekt på Högskolan Väst försöker designa även packen för återvinning.

Projektet Dijon på Högskolan Väst handlar om att konstruera batteripack på ett sådant sätt att återvinning underlättas.

När du läser om batterier och cirkularitet handlar det nästan alltid om råmaterialen i battericellerna – litium, nickel, kobolt, grafit, et cetera. Men det här projektet handlar om det batteripack som cellerna ligger monterade i.

Dagens batteripaket sammanfogas med en kombination av limfogar, mekaniska fogar och termiska fogar. Alla har sina fördelar och nackdelar när det gäller egenskaper som prestanda, tillverkningsbarhet, kostnad, et cetera.

Nyckelegenskapen för Vivek Patel, docent vid Högskolan Västs avdelning för svetsteknologi, är följande: hur väl lämpar sig konstruktionen för demontering, återmontering och automatisering?

– En av de största utmaningarna handlar om just fogarna, säger Vivek Patel säger till Högskolan Västs nyhetsrum (länk).

– Det finns många fogar i ett batteripack. Det är inte lätt att hitta ett sätt att demontera dem utan att äventyra fogen och samtidigt möjliggöra återvinning genom att separera materialen på ett bra sätt.

– Om vi planerar i förväg borde vi även kunna återanvända vissa svetsade delar tack vare att vi implementerar olika tekniker för hur bilbatterier tillverkas idag.

Forskningsprojektet startade den första september 2023 och förväntas pågå i tre år fram till slutet av augusti 2026. 

Vivek Patel koordinerar projektet. Partners är Volvo, ABB och Atlas Copco, liksom Swerim, Stena Recycling och Polestar.

– Vi har redan definierat allt som krävs av ett batteripack utifrån ett cirkulärt perspektiv för att materialet ska kunna återanvändas, berättar Vivek Patel.

– Just nu försöker vi lista ut hur vi på bästa sätt bryter ner processen för att själva fogningen ska kunna göras på ett sätt som möjliggör enkel demontering, 

– När vi är klara med idéutvecklingen är planen att börja förbereda för tester i sommar.

Enligt projektet måste fogarna i batteripacket tillverkas på ett sätt som tillåter att de kan tas isär och sedan sättas ihop igen, om nödvändigt. 

Vivek Patel är anställd på avdelningen för maskinteknik och forskar bland annat i svetsteknik. I tidigare forskningsprojekt har intresserat sig för en svetsteknik kallad friction stir welding. 

Läs lite mer om forskningsprojektet här (länk).