Skriv ut

Hela 1 138 stycken Tesla Model 3 rullade ut på svenska vägar i mars samtidigt som den mest populära laddhybriden – Volkswagen Passat GTE – inte ökade alls. Trenden sätter press på infrastrukturutvecklingen i landet.

– Elektrifiering av alla transporter är möjligt men vi har lång väg att gå för att få på plats den infrastruktur som behövs för utveckling. Konsumenter ska kunna välja elbil och veta att de kan ladda den hemma, på jobbet och på resa, säger Daniel Kulin, på Power Circle, i ett pressmeddelande.

I mars i år var det första gången någonsin som det rullade ut fler elbilar än laddhybrider i trafik i Sverige under en månad. Det tillkom 2 236 elbilar, men bara 1 714 laddhybrider. Det betyder att det numera bara finns hälften så många elbilar som laddhybrider – och gapet krymper successivt.

Förändringen får konsekvenser för infrastrukturutvecklingen i Sverige. Därför välkomnar Power Circle gårdagens satsningar på Klimatklivet och ladda hemma-stöd som kom med vårändringsbudgeten. Stödet fördubblas, vilket betyder att det nu uppgår till 1,5 miljarder kronor för 2019.

Idag finns 1 828 publika laddstationer i Sverige, varav 394 kan snabbladda. Av dessa är det många som har byggts med just stöd från Klimatklivet. Lika viktigt är ladda hemma-stödet för säker laddning i hemmet, menar Power Circle.

Numera finns det 78 609 laddbara fordon i trafik i Sverige. Jämfört med mars månad förra året finns det 70 procent fler elbilar i trafik.

Likaså har antalet elbussar i Sverige fördubblats jämfört med samma månad förra året. Totalt finns 113 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 16 kommuner.