JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Waymos självkörande taxitjänst startar idag under namnet Waymo One. Men företaget kör inte med tom förarstol. Och endast de cirka fyrahundra personer som redan deltagit i pilotförsöket kan beställa en resa.

Här är passagerarnas användargränssnitt

Klicka för större bilder!

Dagen som självkörningsentusiasterna väntat på är äntligen här. Robottaxitjänsten Waymo One startade idag med ett täckningsområde på drygt 200 kvadratkilometer i Phoenix, Arizona dygnet runt och alla veckans dagar.

Waymo tros vara det företag som kommit längst i utvecklingen av självkörning på nivå 4, där ingen person med körkort behöver finnas i bilen under en resa.

Men Chrysler Pacifica-bilarna har ännu inte lyckats ta körkort, trots 16 miljoner kilometers övningskörning under tio år. 

Under pilotförsöket har det gjorts resor utan övervakare i bilen. Men när den kommersiella tjänsten nu startar enligt den utlovade tidsplanen, kommer det att sitta en handledare från Google i förarstolen och övervaka, redo att gripa in i situationer som bilen inte kan hantera på egen hand.

Den enda egentliga skillnaden är att de passagerare som i 20 månader rest gratis från och med nu betalar sina resor.

Varför?

Det här är motiveringen: ”for riders’ comfort and convenience”.

Notera att det står ”komfort” och ”bekvämlighet” men inte ”säkerhet”. 

Exakt vilken bekvämlighet som skulle kunna bli lidande nämnes inte. Men Waymobilar har setts stående tvekande i sin fil som trafikhinder och passagerare har fått vänta minuter på fjärrassistans – och det är ju inte bekvämt.

– För många är självkörningsteknik något nytt, så vi rör oss försiktigt framåt med fokus på passagerarnas komfort och bekvämlighet, säger Waymos vd John Krafcik.

– Med tiden hoppas vi kunna tillgängliggöra Waymo One för en ännu större del av  allmänheten genom att addera fler fordon och fler körsträckor.

General Motors ska starta en robottaxitjänst innan nästa år är slut. Tiden får utvisa vem av de två som blir först att evakuera förarstolen.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)