JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

I mitten av nästa årtionde ska hälften av alla Volvobilar som säljs vara elektrifierade, en tredjedel ska vara självkörande och hälften ska säljas som en abonnemangstjänst.

Ingen har väl missat att det går bra för Volvo just nu. Det handlar inte bara om olika priser till företagets bilmodeller utan också om att försäljningen stadigt ökar. 2017 blev ett rekordår med 571 577 sålda bilar och dessutom en rekordstor rörelsevinst.

Företaget höjer nu ambitionsnivån och siktar på att dubbla försäljningen till mitten av 2020-talet. En tredjedel av de bilar som säljs då ska vara självkörande. Exakt vad de kommer att klara på egen hand förklaras inte i dagens pressmeddelande.

Hälften av de uppåt 1,2 miljoner bilar som ska säljas om målet nås ska vara elektriska. Dessutom räknar företaget att hälften av bilarna kommer att köpas via en abonnemangstjänst där även försäkring, reparationer och service ingår.

Hur stor andel som kommer att vara självkörande, elektrifierade och sålda via abonnemang säger Volvo inget om.
 

MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)