Skriv ut

Återigen svek besökarna SEE-mässan. När tredje dagen av branschmässan SEE summeras står det klart att antalet besökare landade på 3051. Det är ett tapp på hela 25 procent jämfört med 2016 – eller så kan man säga att var fjärde person som kom senast valde bort årets mässa.

Igår slog årets SEE-mässa igen dörrarna vid klockan fyra på eftermiddagen. Och nu är det klart att de tre mässdagarna lockade totalt 3051 besökare – 929 i tisdags, 1308 i onsdags och 814 igår.

Det kan jämföras med mässan för två år sedan, som redan då var en besvikelse när det kommer till antalet personer som tog sig tid till ett besök. Då dök total 4073 upp på mässgolvet: 1107 den första dagen, 1736 den andra dagen och 1230 den sista dagen. Det var 6 procent färre än 2014.

Faktum är att årets besökarantal är en katastrof. Det är första gången en mässdag lockar färre än 1000 personer – och det skedde två gånger, i tisdags och i torsdags.

Här tänker jag inte grotta ner mig i vad som inte stämmer. Men tydligt är att det krävs något för att mässan inte ska dö ut helt och hållet. Vi är fler som skulle vilja se lite nytt blod i form av startupföretag, häftiga paneldiskussioner och kaxiga talare.

Samtidigt ska vi inte sticka under stolen med att det fanns en del intressanta seminarier på årets mässa. När Ericssons tillförordnade forskningschef Magnus Frodigh invigde mässan var det i stort sett fullsatt framför stora scenen. Åhörarna fick bland annat höra om hur 5G kan bidra till att automatisera industrin.

En annan uppskattad punkt var keynoten från Veoneers Salah Hadi som berättade om företagets kamerautveckling och hur dessa används för förarstödsfunktioner och för självkörning.

Lewis Horne valde en okonventionell men uppskattad metod för sin presentation av Uniti, det Lundabaserade företaget som utvecklar en lite eldriven stadsbil. Istället för att prata själv fick publiken fråga ut honom om vad de ville. 

För den som är nyfiken på lite historik kan vi konstatera att både besökarna och utställarna svikit mässan under flera år nu. En titt i backspegel säger:

Från år 2012 till 2014 minskade besökarna med 7 procent och mellan 2010 och 2012 med 8 procent. 2010 fanns det 270 utställare i Älvsjö. I år, i Kista, var den siffran nere på cirka 160.