JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Uppstartsföretaget Gnosco har tillsammans med KTH och Karolinska Sjukhuset fått 1,3 miljoner kronor från Vinnova för att ta nästa steg inom automatisk bildigenkänning. Målet är att med AI-stöd förbättra vårdprocessen kring malignt melanom.

– Studier av AI-algoritmer för hudcancer genomförs idag på flera håll i världen. Det som gör detta projekt unikt är att vi är först i världen med att i praktiken implementera en avancerad algoritm i ett befintligt vårdflöde, säger Daniel Eliasson, vd Gnosco och projektledare i ett pressmeddelande

Gnosco har i samarbete med Karolinska utvecklat plattformen Dermicus, som är ett telemedicinskt beslutsstöd som idag användas av hudspecialister.

Tanken bakom Dermicus är att hitta eller utesluta melanom redan i primärvården. Idag används systemet på ett tiotal vårdcentraler i Stockholmsområdet. Likaså har det börjat användas på kliniker och vårdcentraler ute i landet.

Systemet består av en mobiltelefon med högupplöst kamera som man kopplar till ett dermatoskop, alltså en enhet som består av ett förstoringsglas och lampa.

Läkaren på vårdcentralen tar bilder på en misstänkt pigmentförändring. Bilderna skickas tillsammans med svar på några frågor som ställts till patienten krypterat till hudspecialister. Minst två hudspecialister krävs för att studera informationen. De svarar med en analys, en diagnos och konkreta råd till primärvårdsläkaren.

Målet med det Vinnovafinansierade projektet är att utveckla en bildigenkänningsalgoritm som kan ge ytterligare stöd genom att bidra med diagnosförslag.

– Det här kommer att bli mycket intressant! Att vi samarbetar med specialister både på Karolinska och KTH visar att vi har något stort på gång, säger Daniel Eliasson.

 

ANNONS:

Oktoberchansen

Vill du ha en Raspberry Pi – den populära enkortsdatorn från Farnell element14?
    Vi delar ut tio Raspberry Pi 3 Model B+ bland de som tecknar en ny prenumeration på Elektroniktidningen under september och oktober. Även trogna prenumeranter som förnyar sina uppgifter kan delta i kampanjen.
    Farnell element14 sponsrar kampanjen, som pågår fram till midnatt den 31 oktober.
    OBS glöm inte att kryssa i rutan för nyhetsbrev för att kunna vara med i utdelningen!
Prenumerera och delta!
MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)