JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

En bil som känner av förarens och passagerarnas instruktioner och känslolägen men som också lär sig av sin erfarenheter. Möt LIV 2.0, bilsäkerhetsföretaget Autolivs forskningsplattform.

– Bilen är inte någon smartphone, utan du överlämnar faktiskt din fysiska säkerhet till bilen, vilket innebär att kontrollen bör delas och att ett ömsesidigt förtroende mellan människa och maskin är avgörande för utvecklingen och användningen av självkörande bilar, säger företagets forskningschef Ola Boström i ett pressmeddelande.

LIV 2.0 eller Learning Intelligent Vehicle, får premiär på CES i början av nästa år och är en forskningsplattform för det samspel som kommer att finnas mellan människa och maskin i självkörande bilar.

Bland annat ska den kunna svara på frågor som: under vilka unika omständigheter måste föraren ta kontrollen? Måste tekniskt viktiga funktioner som inbromsningar eller svängar modifieras för att ta hänsyn till passagerarna? Hur bör en smart bil samverka med människor som är upptagna med underhållning eller annan mobilverksamhet?

Bilen har utrustats med en rad sensorer för att fånga ljud och handrörelser. Dessa tolkas och bilen kan sedan ge återkoppling till de som sitter i.

MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)