JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ny träningsmetod: dräp drakar
http://www.etn.se/images/stories/-2014/6/tread.jpg
Gå eller spring på löparbandet – och du går och springer i datorspelet. En Blackberryutvecklare från Landskrona har tagit tjänstledigt för driva uppfinningen till en produkt via gräsrotsfinansiering.
I demofilmer promenerar Daniel ”Chillance” Åkesson runt i de realistiska vackra världarna i spelen Skyrim och Dead Island Riptide. Spelkaraktärens rörelse regleras direkt av Daniels hastighet på löparbandet.

Daniel Åkesson
Daniel Åkesson
– Man känner tröttheten när man rör sig mycket. På något sätt så är det en skön trötthet, för man har rört på sig och tränat samtidigt. Inte bara suttit ner i soffan, säger Daniel Åkesson

– Lustigt nog så uppskattar man förflyttningen mer i spelet, då det krävs mer av en. På ett bra sätt.

Sensorn använder en laser från en professionell datormus.

– Den klarar hastigheter upp till sådär 3,81 m/s. Jag har spenderat en hel del tid med min utvecklare på att få till filtrering av de data sensorn får in, så nu beter den sig sjukt bra, säger Daniel Åkesson.

Windows, Linux och Mac OS stödjer standarder för tangentbord, möss och joysticks/gamepads, så det behövs inga extra drivrutiner – det är i princip bara att koppla in spelstyrenheten, som identifierar sig som en joystick.

Daniel Åkesson påpekar att rörelsen inte bara är på och av, utan kontinuerligt varierar med hastigheten på löparbandet.

– De flesta spel stöder analog input, så man kan få en betydligt mer intuitiv och jämn hastighetsförändring – minst 128 olika lägen.

Ett negativt värde motsvarar att gå baklänges. Också knappnedtryckningar sänds, som anpassning till hur de olika spelens gränssnitt fungerar.

– Jag triggar tre olika knappar, så kan man själv välja beroende på hur det fungerar i spelet. En knapp hålls in, en annan trycks in när max nås, och sen en gång till när det går åt andra hållet. En tredje knapp trycks in hela tiden så länge max uppnås.

Löparbandet i sig ingår inte i produkten. För kalibrering trycker användaren på en knapp varefter den har tio sekunder på sig att trampa upp till maxhastighet – som lämpligen avspeglar den aktuella spelkaraktärens rörelsetempo.

–  I framtiden tänker jag mig att man kan spara kalibreringsvärdet per spel.

Daniel Åkesson driver en blogg där nyfikna kunnat följa förverkligandet sedan 2009.

http://treadgaming.blogspot.se/

– Det är en kul grej som nu har utvecklat sig till något mer seriöst.

– I början byggde jag själv. Det var enormt skönt – ett heureka-ögonblick – när jag kunde se att kommunikationen till lasersensorn fungerade.

En annan stor upplevelse var att hålla det första professionellt tillverkade kretskortet i handen, levererat från en fabrik i Kina, konstruerat i KiCad. Det fungerade direkt, enligt Daniel Åkesson.

Lådan till sensorn är en egendesignad 3D-utskrift. Det mesta är egenutvecklat, inklusive logotypen, men konstruktionen av mjukvaran och designen av webbplatsen har han lejt ut.

– Jag insåg att det var smartare att låta någon som var expert på filtrering av data ta hand om den biten, så kunde jag koncentrera mig på annat.

Den nya versionen av kretskortet stöder Nintendos I2C-spelkontroll Wii Nunchuck och har dessutom ett 2,4 GHz rf-chip för eventuell framtida kommunikation med externa enheter.

Gräsrotskampanjen har inte startat än.

– Jag försöker nå ut så mycket jag kan innan, säger Daniel Åkesson.

– Jag vill köra en crowdfounding-kampanj där de första får produkten till i princip vad det kostar att tillverka, plus att de får den snabbt. Dessa ”betatestare” tänkte jag arbeta med för att finslipa och fixa de sista stora buggarna innan jag gör den stora massproduktionen.

Spelstyrenheten stöder pc och mac.

– För Xbox skulle det krävas en process med Microsoft, plus att det kostar extra för att få enheten godkänd. Jag mailade dem och frågade vad som krävs, men fick aldrig något svar. Antar jag är för liten och obetydlig.

– Men går detta projekt riktigt bra, så kommer konsolstöd också. Jag tänkte eventuellt släppa källkoden också, så att andra kan hjälpa till, säger Daniel Åkesson.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)