Skriv ut
Ser man enbart till siffrorna var produktionsmässan Productronica som gick av stapeln i München förra veckan en katastrof. 31 procent färre besökare – från 40 514 till 28 000 – och 23 procent färre utställare – från 1477 till 1150 – jämfört med senast det begav sig år 2007. Trots det stora tappet var det bra fart  i de sju mässhallarna och utställarna verkade nöjda.
Det som en gång var en jättemässa är fortfarande världens största mässa för produktionsteknik. Men idag är den helt överkomlig med sina sju hallar. Efter en lite trevande öppning blev det bra tryck i gångarna.

– Många besökare har konkreta projekt som de letar utrustning till. Däremot är det få projekt om kommer igång. Konjunkturen gör att många skjuter på besluten, var en vanlig kommentar bland utställarna.

Hur många av besökarna som var svenskar finns det ännu inte några siffror på men helt klart är att krocken med Elmia Subcontractor i Jönköping sänker antalet svenska besökare i München. För även om utställarna på Elmia Subcontractor i huvudsak är kunder till utställarna på Productronica, och mässorna på så sätt inte konkurrerar, så är det delvis samma personer som är besökare. De tekniker som borde resa till München för att titta på nya maskiner måste många gånger bistå säljarna i Jönköping.

Flexibilitet och skalbarhet var genomgående teman på Productronica. Det ska gå snabbt och vara enkelt att ställa om produktionen för att passa korta serier.

Mydatas variant gick under devisen ”It's about time” där man visade upp en jetprinter (MY500) i kombination med en ytmonteringsmaskin (MY100). Produktionsflödet styrs med olika programvaror som ser till att optimera flödet i linan.

Siemens variant på skalbarhet var den nya SX-maskinen i Siplacefamiljen där man numera kan hyra eller leasa både monteringsarmar och monteringshuvuden för att alltid ha rätt kapacitet till minsta möjliga kostnad.

– Folk har mer tid att prata, de är nyfikna på innovationer snarare än produktnyheter, sade Susanne Oswald på Siemens.

Den nederländska konkurrenten Assembléon annonserade ett samarbete med Mentorägda Valor för förbättra flödet i produktionslinan.