Skriv ut
Att trycka batterier har blivit en mogen teknik. År 2015 spås tryckta batterier sälja för närmare 200 miljoner dollar. Samtidigt måste de batteritillverkare som vill överleva utveckla tillämpningar för sina batterier, hävdar analysföretaget Nanomarkets.
Tack vare förbättrade material och tillverkningsmetoder går det att skapa bra tryckta batterier, men tillämpningarna som ska lyfta batteriförsäljningen är ännu inte givna. Det skriver Nanomarkets i rapporten ”Printed Battery Markets: 2009 and Beyond”

För några år sedan benämndes RFID som den framtida killer-tillämpningen för tryckta batterier. Så har det inte blivit, eftersom tryckt-RFID inte tagit den fart som många förutspådde. Istället är det smartkortsföretagen som lockas av den tryckta batteritekniken just nu. Smartkorttillverkarna använder redan tryckteknik och möjligheten att kunna integrera en energikälla i korten är extremt attraktivt för dem, enligt Nanomarkets.

Samtidigt flaggar analysföretaget för att flera batteritillverkare måste följa Power Papers exempel och börja utveckla egna tillämpningar för sina batterier. Den strategin kommer att skapa en större marknad, men kräver också en förändrad affärsmodell och behov av ett kapitaltillskott.

Nanomarkets spår att det år 2015 kommer att säljas produkter för 1,4 miljarder dollar som innehåller inbyggda tryckta batterier till ett värde av knappt 200 miljoner dollar.