Skriv ut
Analyshuset Frost & Sullivan tror att det blir DVB-H som drar längsta strået i kampen om den teknik som ska användas för tv i mobiltelefonerna. Marknaden för DVB-H-baserad mobil-tv i Europa spås vara värd 6,8 miljarder euro år 2011.
Mobiloperatörer, tv-bolag, tillverkare av mobiltelefoner och telekominfrastruktur håller som bäst på att medelst teknik- och publikprover avgöra vilken teknik som är bäst lämpad för att förse mobiltelefonerna med tv. Huvudfrågan är om tv-signalerna ska gå i ett eget nät eller via mobilnäten. Och om signalerna ska gå i ett eget nät - blir det då en utbyggnad av det markbundna digital-tv-nätet (DVB-H) eller blir det något annat, exempelvis digitalradionätet DAB?

Svaret, enligt en rapport från Frost & Sullivan, är DVB-H.

- DVB-H kommer att bli den primära kanalen för mobila tv-tjänster, säger analytikern Pranab Mookken på Frost & Sullivan i ett pressmeddelande.

Frost & Sullivan pekar på att DVB-H-tekniken är lättanvänd och medför en rad fördelar för tittaren, framför allt möjlighet att ta in fler kanaler än om signalerna skulle gå i mobilnäten, och bättre mottagning än om signalerna gick via DAB-nätet. Att DVB-H bygger på internetprotokollet och att operatörerna dessutom kan använda existerande infrastruktur för marksänd digital-tv (DVB-T) är ytterligare fördelar som talar för tekniken. Dessutom finns redan DVB-H-kretsar framme för inbyggnad i mobiltelefonerna, och dessa kretsar beräknas bli tillräckligt strömsnåla i takt med halvledarutvecklingen.

- Marknaden för mobil-tv med DVB-H kommer att växa explosionsartat och uppgå till 6,8 miljarder euro år 2011, säger Pranab Mookken.

Mobiltillverkarna blir de stora vinnarna  i denna utveckling, spår han. Införandet av tv ger konsumenterna en god anledning att köpa nya mobiltelefoner. Men även operatörerna kommer förstås att kunna tjäna pengar på mobil-tv.