JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 16 juni 2019 VECKA 24

Nyheter

Funderar du på vilket land som slänger mest el- och elektronikprodukter eller vilket nordiskt land som är bäst på att samla in avfallet? Då ska du surfa in på den nya webbplatsen globalewaste.org för att hitta svaren.

För tre år sedan startade ett av Mittuniversitetets största forskningsprojekt. Det har fått större genomslagskraft än någon kunnat ana – det har engagerat nästan 6 000 personer och skapat 15 nya IoT-produkter.

Just nu pågår IEEE International Microwave Symposium i Boston. Där visar NXP bland annat upp en 5G-lösning där en aktiv 28 GHz-antenn från svenska Gapwaves ingår. Siktet är inställt på små basstationer som exempelvis används inomhus och där det finns många användare.

Elbilstillverkaren Nevs har fått ett dotterbolag – den brittiska hjulmotortillverkaren Protean. Nevs får tillgång till Proteans elektriska drivteknik, men dotterbolaget förblir självständigt.

Tesla har länge varit den enda biltillverkare som kunnat uppdatera mjukvaran i bilar via mobilnäten, så kallad OTA (over the air). Nu följer BMW efter, men bara för vissa modeller och för icke-kritiska funktioner, rapporterar sajten Motor Authority.

I ett europeiskt projekt ska bilar från Volvo, BMW, Ford och Mercedes varna varandra för bland annat halt väglag. I försöket deltar också karttjänsterna Here och Tomtom liksom några trafikmyndigheter.

Ingen vill köpa undervattenskabel av Huawei längre, så företaget backar ur sin majoritetsandel i fiberkabeldragaren Huawei Marine Systems. Ägandet ska övertas av ett annat kinesiskt bolag, Hengtong Optic-Electric.

Tyska Infineon köper amerikanska Cypress Semiconductor för 9 miljarder euro. Därmed breddar Infineon sin portfölj så att företaget kan erbjuda lösningar som kopplar samman den verkliga världen med den digitala. Strategin är att växa inom fordon-, industri- och IoT-sektorn.

Skellefteå Kraft ska utveckling laddning av eldrivna racingbilar tillsammans med Drive Center Arena – Skandinaviens längsta racingbana som ligger utanför Skellefteå. En utmaning är att laddningen måste kunna ske mycket snabbt.

Den svenska fordonssäkerhetsleverantören Veoneer fick in 627 miljoner dollar, motsvarande sex miljarder kronor, i den kapitalanskaffningsprocess som inleddes den 20 maj. Pengarna behövs för att hålla verksamheten rullande till dess att den går med vinst.

”Se upp!” hojtar en parkerad Mercedes åt två fotgängare när de är på väg att oförsiktigt kliva ut i gatan. Det är en konceptbil som tänker utanför boxen när det gäller trafiksäkerhet. Tro det eller ej men den kan till och med placera ut en varningstriangel.

Nu köper de ett lidarföretag – stjärntrion från Waymo, Tesla och Uber som hoppade av för att utveckla egen självkörningsteknik.

Den 8:e oktober är det dags för årskonferensen PiiA Summit i Västerås. Ambitionen är att fungera som mötesplats för företag och forskningsparter som vill medverka inom det strategiska innovationsprogrammet Processindustriell IT och automation (PiiA).

Vid en konferens i Göteborg i förra veckan avslöjade biltillverkaren Nissan siffror som visar att batteriet i en Leaf lever tio till tolv år längre än bilen som förväntas ha en livslängd på tio år.

Med hjälp av ABB kommer Vietnam att kunna växla över snabbare till smart tillverkning. Det är i alla fall planen i den avsiktsförklaring som ABB och det vietnamesiska ministeriet för vetenskap och teknik (MoST) undertecknade igår i Stockholm.

150 personer som arbetar med mjukvaruutveckling för tjänster till radioaccessnät i ukrainska Lviv får ny arbetsgivare när konsultbolaget Tieto tar över verksamheten från Ericsson.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)