Skriv ut

Madeleine Bengtsar:

Nu är det hjul igen…

Att uppfinningen av hjulen skulle frambringa sådana fantastiska och innovativa fordonsekipage är väl makalöst! Fordonsindustrin genomsyras av en enorm idérikedom, små och stora innovationer och framsteg integreras i storskalig produktion av små och stora fordon.  Nu när juletid nalkas och året lider mot sitt slut så kanske det kan finnas tid för reflexion och glädje över allt trevligt som år 2016 medfört. 

Till och med när midvinternattens mörker lägger sig så kommer man att kunna använda en tvåtrådsbuss som kan styra en slinga med upp till 4096 lysdiodsmoduler från en enda styrkrets att lysa upp fordonet med. Och även under den kallaste vinterdag så fungerar vinddraget för fordonståg och med två antenner per fordon ska man också kunna undvika radioskugga.

Ring klocka, ring, telematiksystem för nödsamtal och vägassistans är integrerat och många fler oöppnade paket väntas inom området. 
I alla väder ska vi också, likt en kameleonts binokulära synfält, kunna se runt varje hörn och knut av fordonet. Kameleontinformationen insamlas med system som corner eye och top eye. Insamlat data återges sedan på en display inne i förarhytten, mirror eye. Med kamerasystem integreras också avståndsbedömning för aktiva säkerhetssystem, stereo vision. Och i kombination med radar, lidar, ultraljud och infrarött ljus så kan man lugnt lyssna på julmusik i sitt autonoma fortskaffningsmedel medan klapparna färdas säkert lasten.

Evam System fick en julklapp i förväg, de vann inbyggnadspriset i studentklassen med en sändare som varnar trafikanter i den närmaste omgivningen för annalkande utryckningsfordon via bilradions RDS-system. Också Saab kommer med förhandsinformation om en fin julklapp under granen, då de planerar att gå in i fordonsindustrin igen, eftersom deras Gripenarkitektur också lämpar sig för fordon.

I skaparglädjens anda eller kanske i jakten att nå uppsatta mål och få större julklappar under granen har vi under året fått se resultatet av att runda hörn utan övervakningskameror, återkallelser och skadestånd för emissionsutsläpp samt stort mänskligt lidande. I debatter föreslås att kurser i etik ska vara obligatoriska för högre utbildningar och fordonsindustrins illusion av mångfald ventileras. Vikten av test, verifiering och validering för tredjepartscertifiering lyfts, men likaså vikten av att rätt hårdvara och mjukvara faktiskt tillhandahålls vid test. 

En del menar att det var i jakten av den strategiska utvecklingen av elfordon som emissions-galoscherna for av. Sedvanligt, så kommer det som göms i snö upp i tö och i snöslask kan det vara extra förmånligt med ett par ordentligt kvalitets- och hållbarhetssäkrade galoscher. En annan strategi tycks vara att frysa till is och låta tystnad infinna sig, ungefär som att stå blixtstilla om man trampar i klaveret under svärmors julmiddag, eftersom det låter när man drar upp foten också, med eller utan galoscher. Hur som helst, så kan man säkert glädja sig åt att det kommer ett stort paket under julgranen med en ordentlig galoschanalys för att förhindra ytterligare skador för människor och miljö! 

Och som traditionsenligt är, så står tomten där, så grå vid ladugårdsdörr, grubblar, och gåtan, som icke låter gissa sig, kommer så åter. Tycker sig höra tidens ström, undrar, varthän den skall fara. Hur ska vår barndoms tomte med släde och renar utvecklas, kommer den vara utrustad med Gripens systemarkitektur, telematiksystem och inbyggda larmsystem, bör släden vara vätgasdriven. Hur skall flottan av renar övervakas, kommer barnens tindrande ögon acceptera raindeer-eyes och ska hornantennerna fungera i radioskugga? Månen lyser på gubbens skägg, strimman på skägget blänker, tomten grubblar och tänker, ack nej, den här gåtan är inte för svår, den kommer ingenjörerna att lösa tillsammans! 

Så, sammanfattningsvis, ett fantastiskt år med stora och små fantastiska innovativa framgångar för att öka säkerheten, rädda liv, förenkla livet, förbättrad kommunikation samt miljöförbättringar men även stora utmaningar i att leva upp till olika kravbilder. Och nu ser vi med spänning och glädje fram emot  år 2017:s nya utmaningar och innovationer.