JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Autoliv ser dig i ögonen

En stor del av alla trafikolyckor beror på att föraren är ouppmärksam eller trött. Det här vill Autoliv förhindra genom att låta en kamera studera förarens ögon och sedan varna när en farlig situation är på väg att uppstå. För att lyckas tar Autoliv hjälp av australiska Seeing Machines.

Ford bjuder in till apptävling

Gör bilen bättre med en app, tävla om 30 000 euro. Det är biltillverkaren Fords utmaning till innovatörer i Europa, Israel och Turkiet. Den 26:e september avgörs vilka svenska bidrag som går till finalen i Paris den 25–26 oktober.

Toyota Camry först med AGL Linux

Efter fem års utveckling kommer Linuxversionen Automotive Grade Linux (AGL) för första gången i skarpt bruk. Den är en av AGL:s grundare, Toyota, som använder den i 2018 års upplaga av bilmodellen Camry.

Skitsnacket bakom ryggen på Elon Musk

I tvisten mellan Waymo och Uber publiceras nu privata sms-meddelanden där tvistens huvudperson Anthony Levandowski bland annat ifrågasätter Teslas självkörningsteknik, och det i färgstarka ordalag.

Nu kan järnvägsövergångarna övervakas med radar

För två år sedan startade ett Vinnovafinansierat projekt med målet att utveckla ett radarsystem för att övervaka järnvägskorsningar och förhindra olyckor. Nu testas systemet på ett antal platser.

Ericsson, Intel och Toyota vill ge bilen ny nätverksarkitektur

Den uppkopplade bilen kommer att generera runt 10 exabyte data per månad år 2025. Det är 10 000 gånger mer än idag och kräver en helt ny nätverksarkitektur anser bland annat Ericsson, Intel och Toyota som dragit igång ett konsortium kallat Automotive Edge Computing Consortium (AECC).

Sapcorda ska bana väg för exakt satellitpositionering

Fordon, industri och konsumentprodukter måste få tillgång till noggrannare positionering. Det anser Bosch, Geo++, Mitsubishi Electric och U-blox som bildat Sapcorda – ett samriskbolag som ska realisera öppen hårdvaru- och systemoberoende satellitnavigation som ger positionen på någon centimeter när.

Lyft satsar på självkörningsteknik

Taxiförmedlaren Lyft öppnar en ny enhet för självkörning, Level five, med hundratals anställda innan slutet av nästa år. Avdelningen ska ta fram teknik för självkörning. Dessutom bjuder Lyft in alla tillverkare att koppla sina självkörningsbilar till Lyfts taxi-app.

Mer pengar till fordonsindustrin

Under sommaren har Vinnova lagt upp sju nya erbjudanden om finansiering inom programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI). Ett delprogram som berörs är ”Elektronik, mjukvara och kommunikation” ett annat är ”Maskininlärning för fordonsindustrin”. Har du full koll? Om inte kommer lite kortfakta här.

Intel bygger hundra testbilar

Intel ska integrera självkörningsteknik i hundra bilar av olika märken, och rulla ut dem i Israel, USA och Europa.

Musk höjer produktionsmålen

700 000 elbilar av märket Tesla Model 3 ska tillverkas om året, hoppas Teslas vd Elon Musk. Det tidigare målet var 500 000. Tesla vill låna 1,5 miljarder dollar för ändamålet. 

Tejp på vägskylt kan lura bildigenkänning

Strategiskt placerade tejpbitar på en stoppskylt gjorde att AI-systemet uppfattade den som en hastighetsskylt. Attacken är mer robust än tidigare attacker genom att den bygger på att skylten i sig manipuleras, och detta på ett förhållandevis enkelt sätt.

Brittiska försäkringsbolag gillar inte SAE 3-körning

Skillnaden mellan självkörning och förarassistans måste bli tydligare, anser brittiska försäkringsbolag och pekar i en rapport på flera problem i den gråzon av självkörning som kallas SAE 3.

Robustare förnybart i Tyskland med ABB-teknik

ABB får 30 miljoner dollar av  operatören Tennet för att stabilisera det tyska elnätet och göra det tillförlitligare. Det är en anpassning till att allt mer av energin är förnybar.

Arccore tar plats i Kina

För en dryg månad sedan meddelande Göteborgsföretaget Arccore att det öppnat ett kontor i Palo Alto i Kalifornien. Nu slår det även rot i Shanghai med ett så kallat teknikcenter.

Volvoägaren Geely växlar upp i Göteborg

Kinesiska Geely ska bygga ett gigantiskt innovationscenter på Lindholmen med fokus på elfordon och elektromobilitet. Idag tecknar Geely Group och Göteborgs Stad en avsiktsförklaring. Förhoppningen är att centret – som ska ligga mellan SVT och Lindholmen Science Park – ska tas i drift om tre till fyra år.

Självkörningskortet styrs av göteborgskod

Du som utvecklar självkörande bilar på Nvidias Drive PX-kort – ja, jag tittar på dig, Volvo – kan nu plugga in dina algoritmer som komponenter i en svenskt ramverk – Autosar-plattformen Arctic core från Arccore i Göteborg.

Snabba 64-bitare för säkerhetskritiskt

Nu kan också du licensiera I6500-F från Imagination. Det är den CPU-kärna som Mobileye använder i sin nästa generation processorer för självkörande fordon. 

Volvo i drömkedja för självkörning 

Nvidia – den ledande tillverkaren av självkörningsdatorer – ska hjälpa Volvo Cars och Autoliv att ta fram en plattform för självkörande bilar.

Två i ett håller koll åt alla håll

Nyligen släppte belgiska Melexis en latch- och switchsensor som drar nytta av den egenutvecklade triaxis-tekniken. Därmed kan sensorn till skillnad från dagens alternativa produkter känna av magnetfält som både är laterala och ortogonala, hävdar Melexis. Nu stoppar företaget dessutom in två chip i samma kapsel för att ge redundans och öka noggrannheten.

 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)