JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Brittiska doktorer gör självkörning på nytt sätt

Wayve – två AI-doktorer från Cambridge – träder fram ur stealth-mode med en självkörningsteknik som de hävdar skiljer sig från alla andras.

Cevt och Chalmers vässar hybrider med SiC

Göteborgsföretaget Cevt ska utveckla en drivlina till plug-in-hybrider som kostar mindre och fungerar bättre än idag. Forskningsprojektet är ett samarbete med Chalmers, som ska utveckla en inverterare i kiselkarbid. Energimyndigheten är med och finansierar.

Saft storsatsar på elbilsbatteri

Ett batteri som kan laddas upp och ur 5 000 till 10 000 gånger och som kan användas av en elbil i mer än tio år. Det är vad franska Saft siktar på när företaget nu satsar 200 miljoner euro i utveckling av batterier till framtida elbilar, skriver Reuters.

Ubers bil ville nödbromsa – men fick inte

1,3 sekunder innan kollisionen bedömde Ubers programvara att det var dags att nödbromsa. Men nödbromsen var urkopplad. Det framgår av haverimyndigheten NTSB:s preliminära rapport om Ubers dödspåkörning i Tempe.

Stockholmsföretag utvecklar Zenuitys seende

AI-konsulten Univrses får förnyat förtroende att utveckla datorseende och maskininlärning för självkörande bilar åt det Volvo- och Autoliv-ägda bolaget Zenuity.

Här är ADAS-funktionerna som EU vill göra obligatoriska

10 500 liv om året hoppas EU-kommissionen kunna rädda med nya krav på säkerhetsfunktioner i fordon och på trafikinfrastrukturen.

Smart elbilsladdning i fokus

Genom att gifta samman kunskap från elnäts- och elbilsindustrin med expertis inom matematisk modellering av komplexa system ska smart elbilsladdning skapas. Det är Vattenfall och Cevt som inlett samarbete med Uppsala universitet, genom Swedish Electromobility Centre.

ON Semi: Läckande bilar sänker varumärket och vinsten

Det är ofta svårt att upptäcka läckor som gör att vatten tränger in i en bil på grund av dålig kvalitet i tillverkningen. Det dröjer dessutom normalt lång tid innan problemen visar sig plus att det ofta är knepigt att veta exakt var det läcker.

Iphone på hjul får ny mjukvaruarkitektur

Fordonsstandarden Autosar förvandlas nu till två parallella plattformar. Mjukvaruinnehållet i bilen ska kunna uppdateras –  som appar i en smarttelefon – och det är det gamla statiska Autosar inte bekvämt med.

u-blox: GNSS-korrektion ger centimeterprecision

Om helt autonom körning ska kunna bli verklighet krävs det att flera olika teknikområden mognar och tas i bruk tillsammans. Ett av dessa områden är robust positionering med hög precision – som dessutom har lågt pris och är skalbar. 

Intel får europeisk kund för självkörningskrets

Åtta miljoner fordon från en europeisk biltillverkare kommer att utrustas med nästnästa generation videokretsar för självkörning från Intel. Det är en av Intels största beställningar på självkörningsteknik.

Svensk kraft med sikte på tåg

Gnestaföretaget Powerbox lanserar fyra serier kortmonterade DC/DC-omvandlare med inspänningsområde från 12V till 160V. De kan leverera 8 W till 20 W och siktar på järnväg liksom annan transportindustri.

Rutronik: Switcha och skydda elsystemet i bilen

Det har blivit allt vanligare i fordonsindustrin att använda halvledare för att bryta förbindelsen i elektriska system. Jämfört med elektromekaniska switchar påverkas de inte mekaniskt vilket innebär att de inte slits lika hårt. Halvledarswitchar kan dessutom användas för diagnostik och skapar ingen gnista när de öppnas under belastning. Det är en utmaning i 48V-system i fordon och i kommersiella fordon med långa ledningar som ger upphov till stora parasitinduktanser.

Bistår Volvo på väg framåt

Bilindustrin står inför en förändring. Elbilen är ett faktum och mjukvaran i bilarna ökar i ett rasande tempo. Mjukvaruutvecklarna får allt större makt och framåt måste företagen lyssna mer på sina slutkunder. Tillsammans med trenden mot autonoma bilar kommer affärsmodellen att förändras. När Elektroniktidningen får en pratstund med Jonn Lantz, förändringsdrivare på Volvo Cars, snuddar han vid de utmaningar som hans företag, och hela bilindustrin, just nu står inför.

Volvo boostar med konding

Volvoägaren Geely har tecknat ett färskt avtal med Maxwell Technologies om att använda superkondensatorer i framtida hybridbilar, både laddbara och icke laddbara. Tekniken ska in i bilar för Europa och USA och kommer bland annat att hamna i Volvomodeller som bygger på den svenskutvecklade CMA-plattformen, såsom XC40.

Zenuitys fyra steg mot självkörning

Zenuity må vara ungt men har fått en flygande start i och med att Autoliv och Volvo lyfte över personal och kunnande inom mjukvara för förarassistans och självkörning. I praktiken innebar det att företaget redan från dag ett hade runt 300 utvecklare på kontor i Göteborg, München och Detroit.

Marilyn visar vägen i dimma

I morgon visas den finska robotbilen Marilyn upp i tyska Ulm tillsammans med ytterligare fem autonoma bilar – alla med sina egna specialiteter. Marilyn kan navigera genom dimma och snöstorm, och ingår likt övriga demobilarna i EU-projektet RobustSense.

Infineon startar ny utveckling i Dresden

Ett center med 100 anställda – på sikt 250 – ska utveckla algoritmer och elektronik för AI, elfordon och Internet of things. Det nya utvecklingscentret öppnas vid Infineons existerande faciliteter i Dresden någon gång innan årets slut. 

Volvos andra eldrivna lastbil

För tre veckor sedan presenterade Volvo sin första eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, för lastbilar med en totalvikt på maximalt 19 ton. Nu följer företaget upp med en lite större modell kallad FE med en totalvikt på maximalt 27 ton.

Chiptillverkare stämmer biltillverkare

Broadcom stämmer Toyota för patentintrång. Det är ovanligt med stämningar över den här branschgränsen och IP-analytikern Jacob Schindler tror att fordonsbranschen står inför en förändring när det gäller vem som tecknar licens med vem.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)