JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Konferens: Krig hotar mellan bil- och telekombransch

Det blossar upp ett ”Smartphone Wars 2.0” kring fordonselektronik. Det tror i alla fall den tyska juristbyrån Bardehel Pagenberg och kallar till konferens under rubriken ”Automotive Patent Wars – to pay or not to pay”.

Nya licenstagare till Ericssons IoT-patentpool

Efter tre års uppvaktning tecknar Audi och Porsche licensavtal med Avanci om telekompatent. De ansluter sig därmed till den tidigare ensamme licenstagaren BMW. 

Microchip: INICnet – det enda datanätet bilen behöver

Under de senaste åren har fordonsindustrin försökt konsolidera antalet nätverkstekniker som används i fordon. Idén är att ha ett så kallat monoteknologiskt nätverk där lösningen skulle vara att använda Ethernet för fordon eftersom denna har visat sig så förtjänstfull inom andra områden.

Visby får induktiv elväg

Smartroad Gotland ska bygga en 1,5 km lång teststräcka längs den allmänna vägen mellan Visby flygplats och centrala Visby. En eldriven buss och en 40-tons eldriven lastbil kommer att laddas med induktiv teknik under färd.

Förarlös lastbil för fasta rutter

Svenska Einride har väckt mycket uppmärksamhet med sin futuristiska lastbil som på egen hand ska transportera gods från punkt A till punkt B. Inom kort kommer de första exemplaren av T-poden – som rymmer 15 lastpallar – att testas på allmän väg.

Flygande start för Saabs fibersensor

I Huskvarna har Saab ­Avionics Systems utvecklat ett fiberoptiskt sensorsystem som kan övervaka temperaturen i ett flygplans luftsystem. Under närmare två år har företaget, i samarbete med Airbus, skräddarsytt systemet för flygplansmodellen A350. Men potentialen är klart större, tekniken kan exempelvis användas för att mäta både töjning och vibration i en flygplanskropp.

Fem som vill bli elvägspiloter

Elvägar med skena i marken eller trådar i luften har hittills testats på kortare sträckor vid Arlanda och utanför Sandviken. Trafikverket vill genomföra ett större test på en sträcka som är två till tre mil. Fem kandidater har gått vidare till finalen som avgörs i juni.

EU tvekar om V2X

I sista minuten stoppade EU:s kommitté för trafikfrågor i måndags ett förslag om att göra 802.11p till standard för kommunikation mellan fordon och fordon men också mellan fordon och infrastruktur, ofta kallat V2X. Blickarna riktas istället mot 5G.

Göteborg får snabbladdade busslinjer

Linje 59, 60 och 62 kommer från och med oktober att kunna laddas på tre till sex minuter i depån på Kruthusgatan och vid ändhållplatserna Masthugget och Redbergsplatsen.

Allt fler elbilar sätter press på fler laddare

Hela 1 138 stycken Tesla Model 3 rullade ut på svenska vägar i mars samtidigt som den mest populära laddhybriden – Volkswagen Passat GTE – inte ökade alls. Trenden sätter press på infrastrukturutvecklingen i landet.

Volkswagen testar självkörning i Hamburg

För första gången testar den tyska biltillverkaren Volkswagen självkörning på nivå fyra i en tysk storstad. Det är fem elektriska e-Golf som på egen hand ska köra i Hamburg tillsammans med den vanliga trafiken.

Toyotas elbilspatent blir gratis

Bygger du en hybrid, laddhybrid, bränslecellsbil eller ren batteribil har du från och med nu fri tillgång till 23 740 stycken patent från Toyota. 

Så fungerar forskarnas Tesla-fälla

Klistra en fejkad sidolinje på vägen så kan du lura en Model S 75 att köra rakt in i mötande trafik. Forskare på kinesiska webbjätten Tencent hittade denna och andra sårbarheter genom att nagelfara Teslans algoritmer. Allt redovisas i detalj i deras rapport.

Gapwaves allt närmare bilen

I november skrev Gapwaves avtal med en av världens största underleverantörer till bilindustrin – Göteborgsföretaget skulle utveckla antennprototyper för 77GHz bilradar. Nu ska det svenska företaget vidareutveckla antennerna, så att de kan integreras i ett bilradarsystem. Ordern är värd fem miljoner kronor.

Kinesiska pengar till israelisk lidar

Ytterligare en av lidaruppstickarna har lyckats övertyga investerare om en påfyllning. Det är israeliska Innoviz som får cirka 1,2 miljarder kronor i serie C-finansiering.

Northvolt och VW leder batteriprojekt

Företag och forskningsinstitut från sju EU-länder ska tillsammans utveckla batteriteknik under ledning av svenska Northvolt och tyska Volkswagen.

Volvo ska stoppa berusade och distraherade förare

För två veckor sedan avslöjade Volvo att företaget ska begränsa topphastigheten till 180 km/h i nya bilar. Nästa steg för att minska antalet olyckor blir att installera kameror som övervakar förarna och som kan slå larm om de är distraherade, sömniga eller berusade.

Finska robotbussen klarar kylan med kinesisk lidar

Kyla var en utmaning som kinesiska lidarleverantören Robosense tvingades ta i tu med innan finska robotbussen Gacha kunde köra sig själv året runt i finska Lappland. Från och med nu ska alla lidar från Robosense stödja temperaturer ner till 40 minusgrader.

Grönt ljus för Einrides självkörande lastbil

Efter en lång tillståndsprocess har Transportstyrelsen nu gett uppstartsföretaget Einride klartecken att släppa ut sin självkörande lastbil på allmän väg. Hastigheten är dock begränsad till 5 km/h och fordonet får bara köra i ett industriområde i Jönköping.

Waymo blir lidarleverantör

Ytterligare en lidar dyker upp på marknaden och det är ingen mindre än Waymo som bjuder ut en av sina tre egenutvecklade sensorer. Syftet är bland annat att kunna få ner sitt eget pris med hjälp av högre volymer.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)