JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Polvändning ger blybatteriet nytt liv
En ny metod kan förlänga livet på gamla blybatterier så att de i princip blir outslitliga. Därmed kan batterikostnaden för till exempel elbilar sänkas rejält. Metoden går ut på att polvända ett uttjänt batteri, det vill säga ladda det åt motsatt håll.
Tekniken presenteras senaste numret av tidskriften Elektricitetens Rationella Användning, ERA.

För att polvända ett batteri laddar man först ur det helt. Därefter byter man plus- och minuspolerna och laddar upp batteriet på nytt.

Hur länge som helst
Men man måste vara noga med att inte ha för hög laddström, ERA föreslår att man börjar ladda ett bilbatteri mot 6 V till strömmen sjunkit, därefter går man över till 12 V.

- Man måste veta vad man gör, poängterar ERAs journalist Peter Jansson.

Både han och uppfinnaren Staffan Boivie kör sina bilar med polvända startbatterier. Och det fungerar bra, hävdar de.

– Mina prover visar inte på någon gräns för hur länge man kan använda ett blybatteri, säger Staffan Boivie till ERA.

Om tekniken används för elbilar kan batterikostnaden, som är ganska hög, sänkas ordentligt.

Anoden täcks av blysulfat
När ett blybatteri åldras bildas en en sulfatbeläggning på främst anoden. Anoden kan bli så täckt med blysulfatkristaller att den inte kan ta emot ny laddning längre. Men om man polvänder batteriet löses sulfatkristallerna upp och anoden blir som ny.

Staffan Boivie har försökt få stöd från industrin för sin idé, men hittills har resultatet varit magert. Nu har han konstruerat en laddare för polvändning och ett robust batteri anpassat för det. Många av dagens blybatterier är för klena för att hålla längre än några år, anser han.

Inget garanterat resultat
Batterispecilisterna på Catella Generics känner till tekniken med polvändning, men är inte imponerande.

– Problemet är vilken tillförlitlighet det ger, säger Per Selånger på Catella. Man kan aldrig garantera resultatet av en polvändning.

I stationära batterier som reservkraft för telekom och kraftindustrin är det inte heller blysulfatkristaller vid anoden som gör att batterierna slits ut, menar Per Selånger. Där är korrosion den stora batteridödaren.

För startbatterier, såsom bilbatterier, och batterier som lagras länge finns dock problemet med blysulfatkristaller.

– Men då måste man titta på ekonomin i det. Frågan är om det är lönsamt.

Så du ser den här idén som något för den händige att snickra med själv?

– Ja, jag tycker det.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)