JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mässan får godkänt trots lågt besökarantal
Mässan Elektronik-EP i Stockholm lockade bara drygt 10 000 personer. Det är drygt 3 000 färre än sist mässan gick i Stockholm för tre år sedan, och i nivå med motsvarigheten i Göteborg år 2000. Utställarna var dock nöjda efteråt.
Sällan har gångarna ekat så tomma på en elektronikmässa som under första dagen på Elektronik-EP 2002. Det kändes tydligt att det är lågkonjunktur, och att inte bara Ericsson har restriktioner för mässbesök. Många i branschen är visserligen luttrade av tidigare mässor där första dagen varit måttligt besökt, men i år var stämningen under tisdagen sämre än på länge.

Delvis räddades dagen av paneldebatten om elektronikindustrins framtid. Denna lockade en stor åhörarskara, vilket dock innebar att övriga mässan kändes snudd på spöklik debattens timme.

Desto trevligare blev det andra dagen. Närapå dubbelt så många besökare, och den goda stämningen smittade av sig. Kommentarerna om "skandalöst lite besökare" byttes mot "idag är det ju riktigt bra". Att besökarsiffran ändå inte nådde 1999 års onsdagsnivå var inte viktigt.

Den goda stämningen fortsatte under torsdagen, och när den som vanligt tämligen avslagna fredagen var över så kunde de flesta utställare ändå åka hem med känslan av att ha utfört ett gediget jobb.

Mer jippon - färre dagar

Mässgeneral Mikael Hagander utropade till och med på mässans hemsida att "en första summering visar på jättenöjda besökare och utställare". Den bilden nyanseras något av de utställare som Elektroniktidningen talat med.

- Det var väldigt lite folk både tisdag och fredag. Största behållningen var olika jippon, som Heta Stolen och paneldebatten. Mer sådant behövs om inte besökarantalet ska sjunka ännu mer, säger Ove Berkefelt, marknadschef på Acreo.

- Onsdagen var bra, men i övrigt var det rätt dött. Man kan fråga sig om det inte borde vara färre dagar, säger Kjell Falk på Insight Memec.

- Det var inte så många konstruktörer och tekniker på mässan, utan mest inköpare. Det behövs ett forum för att utveckla mässan så vi får mer bredd på besökarna, säger Ove Eriksson på Altex.

Altex har inga planer på att vara med på nästa mässa, i Göteborg i september 2003.

- Det är inget fel på Göteborg. Men vi tror att vi kan använda pengarna bättre, säger han.

Flera utställare hade synpunkter på detaljer i arrangemangen.

- Biljettsystemet med förhandsregistrering eller kontant betalning var både krångligt och dyrt. Jag tror att det kan ha skrämt bort en del besökare, säger Jan Ancker på Craftec.

- Inför mässan betalade vi för att få vår logotyp och länk till vår hemsida på mässwebbens utställarlista. Men då togs vi också bort ur bokstavsordningen. Flera kunder hittade oss därför inte, och drog slutsatsen att vi inte skulle ställa ut. Jag tycker det är snudd på att missbruka Internetmediet, säger Kari Peltovuori på Pelcon.

- Mässan borde samla alla studenter till en dag, och berätta för dem hur man beter sig på en mässa. Visst ska vi släppa in studenterna, men som det nu var så blev vi störda i en del viktiga kundmöten, berättar Erik Dahlgren på Ornatus.
 

Besökarantalet var lägre än både 1999 och 1996. Enbart på onsdagen nådde antalet upp i samma härad som dessa år.


Adam Edström
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)